خدمات مشاوره آتش نشانی

خدمات مشاوره آتش نشانی

مشاوره آتش نشانی یا مشاوره اطفاء حریق از سوی شرکت های مشاور آتش نشانی که مورد تایید سازمان اتش نشانی هستند انجام می شود. این کار هم ضرورت دریافت مشاوره راجع به پیشگیری و طراحی ها و الزامات ایمنی برای مقابله با خطر آتش و دیگر مسائل ایمنی ساختمان ها را پاسخ می دهد و هم یک مسیر قانونی برای چنین نگرانی هایی می باشد.

در این مقاله ابتدا تعریفی از شرکت های مشاوره آتش نشانی ارائه کرده سپس به ضرورت استفاده از این خدمات مشاوره می پردازیم. در ادامه راجع به ساختمان هایی که نیاز به تاییدیه آتش نشانی دارند صحبت میکنیم و در نهایت خدمات و وظایف مشاور آتش نشانی را با هم بررسی میکنیم.

مشاوران آتش نشانی (مشاوران اطفاء حریق)  باید دارای توانمندی های علمی و اجرایی و مهارت های حرفه ای در خصوص مسائل ایمنی باشند که فهرست این شرکت های مشاور آتش نشانی در وب سایت رسمی سازمان آتش نشانی قابل مشاهده است. بررسی صلاحیت علمی و مهارتی شرکت متقاضی مشاوره طبق آخرین مقررات و ضوابط سازمان آتش نشانی انجام می شود.

چرا باید از خدمات شرکت های مشاور آتش نشانی استفاده کنیم؟

شرکت مشاور اطفاء حریق (آتش نشانی) به شرکتی می گویند که اطلاعات و مهارت به روز در مورد انواع سیستم های آتش نشانی و مقررات سازمان آتش نشانی دارا بوده و همچنین تجربه وسیعی در هدایت و اجرای صحیح این پروژه ها در کارنامه کاری خود داشته باشد.

همیشه برای کارفرما و مالکان ساختمان ها این دغدغه وجود دارد که چگونه باید ضوابط  ایمنی سازمان آتش نشانی را در بنا و ساختمان خود اجرا کنند تا در نهایت موفق به دریافت تاییدیه سازمان آتش نشانی شوند.

این مهم با توجه به تغییرات این مقررات اهمیت بیشتری پیدا می کند و همچنین اطمینان از مورد تایید بودن تجهیزات مورد استفاده در ساختمان از جمله سیستم های تخلیه دود، فن های استفاده شده و سیستم تهویه پارکینگ به این اهمیت می افزاید.

به کارفرمایان و مالکین ساختمان ها توصیه میشود در زمان ثبت شرکت مشاور آتش نشانی خود در شهرداری حتما نسبت به گرفتن استعلام شرکت مشاور آتش نشانی خود اقدام نمایند و حتما خدمات ثبت شده برای آن شرکت را ملاحظه نمایند.

خدمات شرکت های مشاور آتش نشانی شامل ایمنی معماری، سیستم اعلام آتش سوزی، سیستم اطفاء حریق، مقاوم سازی سازه در برابر آتش سوزی و طراحی و اجرای سامانه تخلیه دود پارکینگ و … می باشد که ممکن است یک یا چند مورد از آن برای یک شرکت مشاور ثبت شده باشد.

تاییدیه سازمان آتش نشانی برای چه ساختمان هایی الزامی است؟

لازم به ذکر است اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی برای همه ساختمانها ضروری نیست البته رعایت اصول ایمنی در همه ساختمان ها جزو ضروریات پروژه می باشد ولی از نظر قانونی در مواردی که این ضروریت بالاتر است گرفتن تاییدیه الزامی شده است.

در شهر تهران ساختمان هایی که دارای ۶ طبقه یا بالاتر روی همکف هستند نیاز به گرفتن تاییدیه سازمان آتش نشانی تهران دارند. در برخی مناطق تهران این عدد به ۵ طبقه یا بالاتر روی طبقه همکف کاهش داده شده است. همچنین کلیه ساختمان های اداری و تجاری که ۲ طبقه یا بیشتر دارند ملزم به اخذ این تاییدیه هستند.

در شهر تهران سازمان آتش نشانی تهران مرجع بررسی موارد ایمنی و صدور تاییدیه می باشد. بدین منظور لازم است کارفرمایان  با یک شرکت مشاور آتش نشانی که مورد تایید این سازمان بوده و نام و مشخصات آن در وندور لیست سازمان آتش نشانی ذکر شده است مراجعه و اقدام به عقد قرارداد با آن شرکت نمایند.

شرح خدمات شرکت های مشاوره آتش نشانی (مشاوره اطفاء حریق)

خدمات متنوعی از سوی شرکت های مشاور آتش نشانی فعال ارائه میشود. موارد زیر از آن جمله اند:

  • تشکیل پرونده در سازمان آتش نشانی و هماهنگی امور اداری مربوطه، در این مورد لازم است کارفرما وکالت کاری به شرکت مشاور داده باشد.
  • محاسبه و طراحی سامانه اعلام و اطفاء حریق و آماده سازی نقشه های مربوطه شامل جانمایی آن
  • شرکت مشاور میتواند به عنوان نماینده کارفرما در جلسات تکنیکی و حل اختلاف در سازمان آتش نشانی شرکت کند.
  • انتخاب و طراحی سیستم فشار مثبت راه پله، تهویه پارکینگ، سامانه پمپاژ و مخازن، سیستم برق اضطرای و …
  • نظرات بر اجرای سیستم های ذکر شده و آزمایش آنها
  • این شرکتها میتوانند بر خرید تجهیزات و اجناسی مثل درهای دودبند، اقلام جانبی استخر و سایر موارد، طبق ضوابط سازمان آتش نشانی نظارت داشته باشند.
  • ارزیابی تجهیزات
  • گرفتن تاییدیه نهایی از سازمان آتش نشانی شهر مورد نظر

فرایند انتخاب شرکت مشاور آتش نشانی

در ادامه مراحل انتخاب یک شرکت مشاور  خدمات آتش نشانی را بررسی میکینم:

  • در ابتدا با بررسی شرکتهایی که در وندور لیست سازمان اتش نشانی هستند و در نظر گرفتن رزومه آنها یک شرکت انتخاب می شود.
  • سپس به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه می‌شود.
  • فرم مربوطه توسط کارفرما و شرکت مشاور تکمیل می‌شود.
  • پرونده ساختمان به شرکت مورد نظر تخصیص داده میشود.
  • در نهایت ارتباط پرونده با سامانه نظارت و بازرسی برقرار می‌شود.

وظایف شرکت مشاوره آتش نشانی چیست؟

پس از اجرای دستور العمل های ایمنی توسط کارفرما و نظارت بر آن توسط شرکت مشاور، ساختمان در نوبت مراجعه کارشناسان معاونت پیشگیری سازمان اتش نشانی قرار میگیرد و پس از کارشناسی نتیجه به شرکت مشاور اعلام می‌شود. در صورت مثبت بودن نتیجه این بدان معنی است که ضوابط مربوطه رعایت شده و ساختمان میتواند پایان کار دریافت نماید.

برای بررسی اعتبار و صلاحیت شرکت های مشاور آتش نشانی میتوان آمار اخذ تاییدیه آتش نشانی آنها را در پروژه های قبلی شان بررسی کرد.

رسالت شرکت مشاور این است که اولا ارتباط موثری بین کارفرما و سازمان آتش نشانی برقرار کند و در زمان مناسب مشاوره و راهکارهای لازم جهت رعایت کامل دستورالعملهای مربوطه را به پیمانکار پروژه ارائه کند. همچنین بر اجرای این مشاوره ها نظارت کافی را انجام دهد.

لازم به ذکر است شرکت های مشاور تنها کار طراحی سیستم های اعلام و اطفاء حریق و سایر سیستم ها را انجام میدهند و وظیفه اجرا با پیمانکار است. البته شرکت مشاور باید بر اجرای این سیستم ها نظارت داشته باشد و در مواقع ضروری مشاوره های لازم جهت اجرای صحیح را ارائه کند.

جمع بندی

برخی ساختمان ها نیاز به تاییدیه سازمان آتش نشانی دارند. بدین منظور کارفرما باید با یک شرکت مشاور اتش نشانی قرار ببندد و دستورالعمل ها، طراحی سیستم های مورد نیاز و موارد امنیتی که توسط این شرکت ارائه میشود را به طور کامل هنگام اجرای پروژه رعایت کند تا در نهایت بتواند تاییدیه مربوطه را از سازمان آتش نشانی شهر خود دریافت کند. پس از اخذ تاییدیه میتواند پایان کار ساختمان خود را از شهرداری دریافت نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.