ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ

ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ

با زیاد شدن تعداد خودروها نیاز به پارکینگ در قسمت های مختلف شهر بیش از پیش احساس شد و به همین منظور در مدت زمان کوتاهی تعداد پارکینگ های عمومی و پارکینگ های مخصوص ساختمان های مسکونی افزایش پیدا کرد. به دلیل اینکه اکثر پارکینگ ها در طبقه های زیرین ساختمان قرار دارند، عمل تهویه هوا به خوبی انجام نمی گیرد و به سیستم تخلیه دود پارکینگ نیاز است. با رعایت ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ و اجرای درست آن می توان از بروز تلفات جدی پیشگیری نمود. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر این موضوع مهم و حیاتی می پردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تخلیه دود پارکینگ چیست؟

در بیشتر موارد، پارکینگ ساختمان های بزرگ در طبقه زیرین واقع شده است و تعداد زیادی خودرو به طور روزانه در این محیط به رفت و آمد می پردازند. طبیعی است که در صورت عدم وجود تهویه مناسب، دود ناشی از سوخت خودروها در این محل جمع شود و پس از تجمیع دود، قدرت دید افراد کم شده و مشکلات زیادی به وجود می آید. گاهی حتی ممکن است در پارکینگ ساختمان، آتش سوزی اتفاق بیفتد و در صورتی که این دود راه خروجی نداشته باشد، جان افراد را به خطر می اندازد.

نکته ای که تا این قسمت دریافتیم این است که پارکینگ نیاز به تهویه مناسب دارد تا تخلیه دود از آن طریق انجام شود. سیستم های مختلفی برای تخلیه دود پارکینگ وجود دارد که می توان به سیستم ساده، کانال کشی و جت فن اشاره کرد. هر سیستم تخلیه دود زمانی بیشترین کارایی را دارد که متناسب با نوع پارکینگ و اندازه آن انتخاب گردد.

انواع سیستم تخلیه دود پارکینگ

انواع سیستم تخلیه دود پارکینگ دارای عملکردی به صورت زیر هستند:

۱- سیستم تخلیه دود ساده

این نوع سیستم تخلیه دود برای پارکینگ کوچک منازل شخصی، کاربرد دارد. سیستم تخلیه دود ساده شامل یک هواکش پروانه ای است که به دلیل داشتن روزنه در پارکینگ، عمل تخلیه دود و تهویه هوا را انجام می دهد.

۲- سیستم تخلیه دود کانال کشی

بخشی از ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ برای ساختمان ها مشترک بوده و بخش دیگر آن به طور اختصاصی می باشد. بر این اساس برای پارکینگ های متوسطی که زیاد بزرگ نیستند و روزنه هایی رو به بیرون ندارند، نمی توان از هواکش های پروانه ای به سادگی استفاده کرد و برای ورود و خروج هوا در این پارکینگ ها باید کانال کشی صورت گیرد. در صورتی که کانال تخلیه حجم زیادی داشته باشد باید افزایش سقف پارکینگ انجام شود.  پس از اجرای کانال با استفاده از هواکش های معمولی به راحتی تخلیه دود پارکینگ انجام می گیرد.

۳- سیستم تخلیه دود جت فن

این سیستم به عنوان سیستم جدید و نوین تخلیه دود پارکینگ شناخته می شود و بدون نیاز به کانال کشی، عمل تخلیه دود را با دقت انجام می دهد. جت فن ها سایز کوچکی دارند و میزان برق مصرفی آن ها کم است و از آنجایی که نیازی به کانال کشی ندارند هم هزینه ها کاهش پیدا می کند و هم تعداد خودروی بیشتری در محیط پارکینگ جای می گیرند. هوا از طریق جت فن ها از منبع تغذیه به منبع تخلیه می رسد و به این ترتیب جریان هوا به خوبی در فضا برقرار می شود.

ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ چیست؟

ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ  به شرح زیر است:

الف) ضوابط کلی:

۱- تمامی پارکینگ های بسته باید دارای تهویه مناسب برای تخلیه دود باشند.

۲- پارکینگ هایی که در طبقه همکف و یا منفی یک قرار دارند و مساحت ناخالص آنها از ۳۰۰ متر کمتر است، در صورت ارتباط با فضای آزاد از طریق یکی از اضلاع پارکینگ، نیازی به نصب سیستم تخلیه دود مکانیکی ندارند.

۳- پارکینگ های بسته واقع در طبقه منفی سه با مساحت ناخالص کمتر از ۵۰۰ متر باید از سیستم تخلیه دود کانالی با دو فن معمولی استفاده کنند.

۴- تمامی پارکینگ هایی که از یک سو دارای سطح باز با فضای آزاد هستند به عنوان پارکینگ نیمه باز شناخته شده و نیازی به احداث کانال و دریچه هوای جدید ندارند.

۵- ساختمان هایی که دارای دست کم یک کف با عمق بیشتر از ۹ متر نسبت به پایین ترین تراز تخلیه خروج هستند، به عنوان ساختمان عمیق محسوب شده و حتی اگر از طبقات زیرین آن برای پارکینگ استفاده نشود، باید سیستم تخلیه دود مناسبی داشته باشند.

۶- نقشه هایی که مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار گرفته است باید بدون هیچ تغییری اجرا شود و در صورت هر گونه مغایرت، تاییدیه نهایی صادر نمی گردد.

۷- تمامی ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ و دستورالعمل های آن با توجه به نقشه های معماری و از سوی سازمان آتش نشانی صادر شده و در صورت تغییر در نقشه یا تغییر اجزا باید مجددا از سازمان آتش نشانی استعلام گرفته شود.

۸- پلکان هایی که شرایط پلکان باز را ندارند باید به سامانه فشار مثبت پلکان مجهز شوند‌.

ب) ضوابط عمومی:

۱- هدف راه اندازی سیستم تخلیه دود پارکینگ، تخلیه و کنترل حرارت، دود، جلوگیری از حریق و تهویه گازهای سمی ناشی از دود خودروها است.

۲- در تمامی پارکینگ ها در شرایط عادی، تعویض هوا حداقل ۶ بار در ساعت و برای تخلیه دود ناشی از حریق، حداقل۱۰ بار در ساعت باید انجام شود.

۳- برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش ظرفیت تخلیه در شرایط بحرانی و آتش سوزی بهتر است از فن های دو دور یا فن هایی با دور متغیر استفاده شود.

۴- پارکینگ های عمومی باید دارای حسگر گاز مونوکسید کربن باشند تا در صورت افزایش مقدار این گاز، تخلیه دود و تهویه هوا با سرعت انجام شود.

۵- مطابق با ضوابط سیستم تخلیه دود پارکینگ هر سامانه تخلیه دود باید با یک سامانه اعلام حریق و یک سامانه آشکارساز تولید گاز مونوکسید کربن در ارتباط باشد.

کلیه ضوابط گفته شده در قسمت های قبلی باید اجرا شود تا عمل تخلیه دود پارکینگ به خوبی شکل گرفته و از ایجاد آسیب های جدی بر سلامت افراد جلوگیری شود. در هر مرحله از اجرای سیستم تخلیه دود پارکینگ نباید هیچ موردی مغایر با موارد اعلام شده توسط سازمان آتش نشانی باشد زیرا تاییدیه نهایی صادر نشده و عواقب اتفاقات احتمالی بر عهده افراد خاطی می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.