اگزاست فن

اگزاست فن (Exhaust Fan) یکی از تجهیزاتی است که در سیستم تهویه ساختمان از آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین مسئله در کنترل یک سانحه‌ی آتش‌سوزی کنترل دود و گازهای ناشی از حریق است. کنترل دود، مدیریت دود، تخلیه دود، تهویه دود و اگزاست همه، به سیستم خارج کننده‌ی دود از محل اشاره می‌کنند. در این مطلب به بررسی بیشتر اگزاست فن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اگزاست فن F300-abanarena.ir-آبان آرنا

معرفی اگزاست فن

اگزاست فن نوعی فن تهویه هوا است که هوای آلوده را از محیط خارج می‌کند. در واقع سیستم این دستگاه به گونه‌ای است که هوا را برای خروج از محل، به سمت خود می‌کشد. این نوع فن در انواع و مدل‌های گوناگونی تولید می‌شود و هر کدام ابعاد خاصی دارند. از فن‌های بزرگ برای بخش‌های صنعتی استفاده می‌گردد.

در این بخش‌ها نیاز به دستگاه‌های پر قدرتی است تا محیط از آلاینده‌های هوا و گرما، پاکسازی شود. برای مصارف خانگی از فن‌های کوچکتری استفاده می‌شود. ساده‌ترین نوع این فن‌های تهویه ، هواکش آشپزخانه است. این فن‌های تهویه، هوای آلوده و گرمای جمع شده در محیط را خارج کرده و آن را به یک فضای دلنشین تبدیل می‌کنند.

انواع اگزاست فن

اگزاست فن انواع مختلفی دارد و به همین دلیل از آن می‌توان در محیط‌های گوناگون استفاده نمود. این فن‌ها از نظر نوع تهویه هوا، نوع فن و محل نصب تقسیم بندی می‌گردند.

انواع اگزاست فن از نظر نوع تهویه

این دستگاه‌های تهویه به دو صورت گردش هوا و خروج هوا، به حذف آلاینده‌ها می‌پردازند. در مدل‌های گردش هوا، هوا پس از حذف آلاینده‌ها دوباره به محیط بازگشت داده می‌شود. بدین شکل هوای لازم به صورت تازه و بدون آلودگی در دسترس خواهد بود. در مدل خروج هوا، هوای آلوده از محیط خارج می‌شود اما به محیط بر نمی‌گردد. در چنین محیط‌هایی باید هوای خارج شده مجددا توسط دستگاه دیگری تامین شود. معمولا دستگاه‌های هواساز در این زمینه کارایی دارند‌.

انواع اگزاست فن از نظر نوع فن

اگزاست فن با توجه به نوع فن به دو گروه آکسیال و سانتریفیوژ تقسیم می‌شود. از فن‌های آکسیال در محیط‌هایی مانند ساختمان‌های تجاری، مسکونی و پارکینگ‌ها استفاده می‌گردد. فن‌های سانتریفیوژ در بخش‌های صنعتی کاربرد دارند. این فن‌ها هوای آلوده، گرما و ذرات شیمیایی را از محیط کار و محصولات دور می‌کنند. فن‌های آکسیال معمولا دارای کانال کشی طولانی نیستند.

فن های سانتریفیوژ حتی با کانال کشی طولانی نیز عملکرد مناسبی خواهند داشت. نحوه عملکرد این دو فن تهویه هوا نیز متفاوت است. فن آکسیال هوا را به سمت خود کشیده و سپس آن را خارج می‌کند. فن سانتریفیوژ هوای خروجی را فیلتر کرده و به ورود هوای پاکسازی شده به محیط کمک می‌کند. فن های آکسیال صدای کمی دارند و به همین دلیل در ساختمان‌های مسکونی نیز به کار می‌روند. فن‌های سانتریفیوژ صدای بلندتری را ایجاد کرده که ممکن است آزاردهنده باشد.

انواع اگزاست فن از نظر محل نصب

از نظر نوع فن می‌توان Exhaust Fan را به سه دسته آکسیال، سقفی و یوتیلیتی تقسیم کرد. هر یک از این فن‌ها را در این بخش بررسی می‌کنیم.

فن آکسیال یا محوری

این فن‌های محوری، هوا را با فشار و پرتاب کمی تخلیه می‌کنند و در عین حال صدای کمی دارند. نمونه‌های کوچک این فن‌ها در آشپزخانه‌ها و حمام‌ها قابل رویت می‌باشند.

اگزاست فن f300-آبان آرنا-سیستم اعلان و اطفا حریق

فن سقفی (ROOF TOP FAN)

فن‌های سقفی در محیط داخلی نصب می‌شوند. نمونه‌ای از این فن‌ها در داخل هود آشپزخانه قابل استفاده هستند. دودها و آلاینده‌های موجود در آشپزخانه به وسیله هود و توسط داکت از محیط آشپزخانه خارج می‌شود. شیوه عملکرد این فن‌ها به شکل موضعی است و انرژی کمی را مصرف می‌کنند.

فن یوتیلیتی(UTILITY FAN)

این فن‌ها در بخش پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌گردند و آلاینده‌ها را مکش می‌نمایند. هوایی که توسط فن یوتیلیتی مکش شده است از طریق داکت خارج می‌گردد. بدین شکل محیط عاری از آلودگی خواهد شد.

اگزاست فن ضدانفجار پشت بامی-آبان آرنا-سیستم اعلان و اطفا حریق

 

اگزاست فن چه کاربردی دارد؟

هر یک از دستگاه‌های اگزاست فن کاربرد مختلفی دارند و در انواع محیط‌ها قابل استفاده هستند. زمانی که از سیستم تهویه مناسب در این فضاها استفاده شود، میزان خطرات و آسیب‌های ناشی از آلودگی‌ها، به حداقل ممکن می‌رسد.

۱- کاربرد در آشپزخانه

 به دلیل اینکه آشپزخانه مکان پخت و پز است پس انواع دود، بخار و بوی غذا در آن وجود دارد. فن‌های تهویه در آشپزخانه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. این فن ها تمامی آلاینده‌های موجود در فضا را به بیرون هدایت می‌کنند و از تجمع آلودگی‌ها در این مکان خودداری می‌نمایند.

۲- کاربرد  در سرویس‌های بهداشتی

در سرویس‌های بهداشتی بخار بسیاری وجود دارد. وجود بخار در این فضاها امکان رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. گرما و رطوبت موجود در سرویس‌های بهداشتی، هوای سنگین و نامطبوعی را ایجاد می‌کند. این هوا برای افراد حساس، خطرناک است و تبعات مختلفی را به دنبال دارد. زمانی که از اگزاست فن در این مکان‌ها استفاده شود، هوای مطبوع جریان می‌یابد.

۳- کاربرد در کارگاه‌ها

هر کارگاهی تولیدات مخصوص به خود را دارد. در این کارگاه‌ها با توجه به حجم فعالیت و نوع تولیدات، آلاینده‌هایی تولید می‌گردند. این آلاینده‌ها باید به نحوی از محیط خارج شوند تا بر روی نیروی انسانی، محصولات و قطعات تاثیر منفی نداشته باشند. نصب دستگاه فن تهویه مناسب در کارگاه‌ها، هوای آلوده را از محیط خارج می‌کند. از این طریق آسیب‌ها و خطرات مواد شیمیایی و ذرات آنها، کاهش می‌یابد.

۴- کاربرد اگزاست فن در پارکینگ

پارکینگ‌های عمومی و خصوصی با دود ماشین‌ها و موتورها سروکار دارند. این مکان‌ها اگر تهویه مناسبی نداشته باشند، خطرات جانی و مالی بسیاری را به همراه دارند. بخشی از این خطرات به دلیل کاهش دید رانندگان و احتمال وقوع آتش سوزی می‌باشد. وجود اگزاست فن در کنار سایر دستگاه‌های تهویه هوا، به پاکسازی هوا در این مکان‌ها کمک می‌کند.

۵- کاربرد در انبار فروشگاه‌ها

انبار و یا محیط داخلی فروشگاه، همه روزه پذیرای مراجعه کنندگان بسیاری می‌باشد. اگر در این مکان‌ها هیچ سیستم تهویه‌ای وجود نداشته باشد، فضای نامطلوب و نامناسبی را ایجاد می‌کند. برای اینکه این فضا به خوبی تهویه شود باید از فن تهویه به تعداد و اندازه مناسب در بخش‌های گوناگون استفاده گردد.

۶- کاربرد در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی

در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی انواع مواد شیمیایی نگهداری می‌شوند. افراد زیادی به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و به همین دلیل انواع باکتری‌ها نیز در این مکان‌ها یافت می‌شوند. اگر سیستم تهویه اگزاست فن در این بخش‌ها نصب نشود، هوای نامطبوعی ایجاد می‌گردد. بدین شکل سلامتی مراجعه کنندگان و کادر درمان به خطر می‌افتد و عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت.

۷- کاربرد اگزاست فن در رستوران ها

رستوران‌ها مواد غذایی گوناگونی را برای سفارشات خود، طبخ می‌کنند. این غذاها در حین پختن باید مراحل گوناگونی را طی کنند تا در نهایت سرو شوند‌. تمامی این مراحل دود، بخار و آلودگی‌هایی دارند که اگر در رستوران باقی بمانند موجب نارضایتی مشتریان می‌گردند.

اگزاست فن ضدانفجار -آبان آرنا-سیستم اعلان و اطفا حریق

کلام پایانی

به دلیل رشد جمعیت و افزایش میزان آلودگی هوا در مکان‌های مختلف، وجود سیستم تهویه بسیار حائز اهمیت است. اگزاست فن به عنوان سیستم تهویه مناسب برای پارکینگ‌ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی به شمار می‌رود. انواع اگزاست فن برای مصارف خانگی و صنعتی در ابعاد گوناگونی تولید می‌شود. به کار بردن این سیستم تهویه باعث رفع آلودگی‌های هوا در محیط می‌گردد. از این طریق سلامتی انسان‌ها افزایش یافته و از هوای مطبوع، نهایت استفاده را می‌برند.

سوالات متداول

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن تغییر یافته واژه Exit air circular  به Exhust fan است . واژه اول به معنی خروج هوای چرخشی است که اشاره به فرآیند خروج هوای آلوده و ورود هوای تمیز از پنجره است. واژه دوم به ایجاد فشار هوا به وسیله اگزاست فن Exhust fan اشاره میکند. ساختار و مشخصات فنی دستگاه کم کم و با گذشت زمان و با پیشترفت علم و تکنولوژی تغییر کرده است و به شکل امروزی رسیده است.

دلیل استفاده از اگزاست فن چیست؟

استفاده از انواع اگزاست فن مکنده برای تخلیه هوای آلوده بسیار مناسب است. اگزاست فن در زمان خیلی کم با صرف حداقل انرژی و هزینه پایین می تواند هوای آلوده را از فضای مورد نظر تخلیه کند.

دسته بندی انواع اگزاست فن؟

  • سقفی
  •  دیواری
  • یوتیلیتی

کاربرد های اگزاست فن چیست؟

  • تخلیه هوای پارکینگ (اگزاست فن پارکینگ و فن آتش نشانی)
  • سیستم های تهویه مطبوع(انواع هواساز ها)
  • تخلیه هوای انبار مواد غذایی، انبار مواد شیمیایی و …
  • تخلیه گرد وغبار کارخانه سنگ و موازیک سازی وموارد مشابه
  • صنایع فلزی، قالب گیری و ذوب آهن
  • تخلیه هوای اماکن بهداشتی  و درمانی
  • تخلیه هوای اماکن عمومی مانند سینما
  • تخلیه هوای اتاق سیگار (smoking room)
  •  موتورخانه، اتاق دیزل ژنراتور

 

برای آشنایی بیشتر با ویژگی انواع اگزاست فن روی لینک های زیر کلیک کنید.

اگزاست فن F300

اگزاست فن ضد انفجار

اگزاست فن دیواری F300

اگزاست فن پشت بامی F300

اگزاست فن ضد انفجار دیواری

اگزاست فن ضد انفجار پشت بامی

شرکت آبان آرنا نماینده رسمی شرکت پرودک در ایران است. برای مشاوره خدمات اجرایی، طراحی و تامین کالا با شرکت آبان آرنا تماس بگیرید.

7 نظر در “اگزاست فن

    • abanarena می گوید :

      سلام.این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داره برای مشاوره رایگان با شماره 02122674272 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *